Was Van Gogh een milieudelinquent?

Vincent van Gogh (1853-1890) was mogelijk een sluikstorter. Ruim 125 jaar geleden woonde hij als beginnende kwastridder een paar maanden in de pastorie van Nuenen. Toen liet hij waarschijnlijk wat spullen slingeren. Die heeft hij nooit teruggevonden, bleek onlangs. Archeologen vonden kort geleden immers een verfblik met verfklonten erin. De kleur? Pruisisch blauw, één van de tinten die de Brabantse schilder regelmatig gebruikte.

Vermeend milieudeliquent Vincent van G.

Vermeend milieudeliquent: kunstenaar Vincent van G.

Rosse kunstenaar
Niet alleen het oude, verroeste en half vergane verfblik werd opgegraven. De archeologen disten ook nog een paar honderd glas- en potscherven op. Ook die zijn waarschijnlijk door de rosse kunstenaar achtergelaten. De wetenschappers flipten helemaal toen ze een rode haar vonden. Helaas kan er geen DNA-onderzoek worden verricht op het haartje.

Aardappelschillen zijn niet teruggevonden.

Aardappelschillen zijn niet teruggevonden.

Bezetene in de Nuenense pastorie
Of al het teruggevonden ‘afval’ ook van de vermeende ‘milieudeliquent’ Van Gogh is, moet nog nader worden onderzocht. Het schijnt namelijk zo te zijn dat de Nuenense pastorie vaker werd bezocht door kunstschilders.Van Gogh woonde en werkte in Nuenen van december 1883 tot november 1885. Nog niet als de waanzinnige die hij later werd, schilderde en tekende hij in Nuenen wel al als een bezetene. Het resultaat mag er zijn: honderden schilderijen en tekeningen. Het meest beroemde werk uit zijn Nuenense tijd is ‘De aardappeleters’.

Meer weten?
Bezoek dan de website: www.vincentsverf.nl.

30 reacties op “Was Van Gogh een milieudelinquent?

  1. Maar liefst één hele, rode haar gevonden? Tjonge! Ja, die moet dan echt wel van ons Vincentje zijn geweest!!! Dat kan gewoon niet anders… echt niet! ;-)

    Als ze nou een oorlel hadden gevonden, oké, maar één rode haar? Eén rode haar maakt toch nog geen Vincent?

  2. Neehee! Kleine potjes met halve …. ;-)

    Maar ehm, moet jij niet aan het werk? Of ben je jezelf aan het ‘razoren’? Scheer je weg dan!

  3. Oepzzzzzzzzzz, ik ga al! Bovendien scheer ik mezelf niet met een elektriekje! Dan blijven er te veel stoppeltjes staan. ;-)

  4. Als webjournalist ontvang ik die DVD uiteraard graag, Peter! Ik zal overigens een linkje naar jouw website in dit bericht plaatsen.

  5. Eerst gein schoppen over een serieus onderwerp [mag gerust] en dan de DVD natuurlijk graag opgestuurd krijgen. Weet u wel wat een werk het is geweest om die DVD te maken? Vraag de maakster straks maar beleefd wat haar werkstuk u mag kosten. Bezie het en daarna mag je haar werk weer gerust belachelijk maken.
    Jack van Hoek

  6. Beste Jack,

    Ik schop geen gein en maak niets of niemand belachelijk. Persoonlijk heb ik veel interesse in Van Gogh. En dan heb ik het niet alleen over zijn Nuenense periode.

    Het feit dat er archeologisch onderzoek is verricht bij de Hervormde pastorie is natuurlijk erg bijzonder. Dat had veel eerder moeten gebeuren. Dat er écht zaken boven de grond zijn gekomen, kan van grote historische waarde zijn. Daar zal ik u – als webjournalist en historicus – niet op aanvallen of over bekritiseren. Sterker nog: ik wil u daarvoor een virtuele pluim geven.

    Mijn licht-ironische manier van schrijven kan u wellicht irriteren of storen. Op deze manier probeer ik een breed publiek warm te krijgen voor zaken die mij opvallen. Ik gebruik prikkelende koppen om een breed lezerspubliek te trekken. Dat blijkt te werken, getuige uw bezoek (waarvoor dank!).

    De onderwerpen die ik op mijn weblog behandel, genieten stuk voor stuk mijn persoonlijke interesse. Bij alles wat ik schrijf, probeer ik mensen aan te zetten tot nadenken. Ook hoop ik dat ik een bijdrage kan leveren aan het positiefkritisch bekijken van al het bronmateriaal dat voorhanden is. Ik hoop voor u (en voor ons) dat er nog veel meer wordt gevonden.

  7. En ineens begint dan de (historische) stilte… Wie weet vinden archeologen over honderden jaren alsnog een ietwat verlate reactie van de heer Jack van Hoek… Ergens verscholen in een stoffig achteraf-kamertje van wordpress.com Wedden?

    Wij zullen daar helaas geen getuige meer van zijn.

    Helaas ontbreekt het de heer van Hoek zeer waarschijnlijk aan een goed gevoel voor humor? Je moet niet alles geloven wat er geschreven wordt. Veel teksten moeten met humor gelezen worden! U neemt uzelf veel te serieus meneer Hoek! Of beter gezegd: u neemt, in mijn bescheiden optiek, Skrivadur niet serieus genoeg, jammer.

    Wat sommige teksten betreft:
    Eerst even het stof eraf blazen, daarna begrijpt u wellicht wat de strekking van het verhaal en de reacties is. Ik neem aan dat u, als onderzoeker, archeoloog, of welke term u daarvoor ook gebruikt, goed bent in het determineren en bekijken van wat u nou werkelijk echt ziet? Zo werkt dat ook met tekst, zeker op internet en blogs!

    U vriendelijk groetend,

    Een van Gogh Liefhebber pur sang!

  8. Je maakt wel mooi reclame voor hun website!

    VvG: je hebt gelijk, maar meneer van Hoek heeft duidelijk een iets andere kijk op de tekst van skrivadur dan u/jij!

    skrivadur: iets belachelijk maken en gein schoppen zijn volgens mij toch echt twee verschillende dingen! Wat is er trouwens mis met humor en gein schoppen? Ik ben bang dat dit meneer van Hoek ontgaan is tijdens het lezen van jouw log. Ik vond en vind jouw logje grappig (vooral die foto met zwart balkje), maar zeker ook informatief. Ik heb niet zo heel veel met van Gogh (weet ook niet zo heel veel van hem), maar dan nog, of juist dan, kan dit soort logjes informatief zijn!

    En jij als historicus zult wel de laatste zijn, die dit soort zaken belachelijk gaat maken (en dat rijmt!). Als meneer van Hoek vaker op jouw log was geweest, had hij al geweten dat je historicus bent, lijkt me?

  9. Zo, wat een verhaal VVG! Meneer van Hoek hoeft wat mij betreft niet meteen te reageren hoor. Hij mag mijn reactie best even op zich laten inwerken. Ik begrijp dat je vaker op mijn weblog te gast bent? Leuk!

  10. Ik ben niet boos noch geirriteerd, maar om nou weer te moeten lezen over zijn oor. Vooruit, een primeur voor skrivadeur.
    Nadat het beknopte verhaal over de verfvondst in het Eindhovens Dagblad had gestaan zat ik met rode oortjes te luisteren of en wanneer OMROEP BRABANT er over zou berichten. Toen ik om 12 uur nog niets gehoord had, belde ik met de redactie. Ik kreeg zowaar de hoofdredacteur aan de lijn. Ik mijn vraag gesteld en wat uitgebreider op zijn vragen ingegaan. Peter Nagelkerke had hij onverricht weg laten gaan [dat wist ik nog niet] en mij scheepte hij af, zeggende dat hij er zijn maandsalaris op verwed had dat het een 1 aprilgrap van ons zou blijken te zijn. Hij wedde met mij voor een fles wijn. ‘Goed,’ zei ik, ‘maar koop dan eerst die fles, voordat je je salaris afgeeft.’

  11. Beste Jack,

    Omroep Brabant hobbelde dus achter de feiten aan? Goed dat je zelf de stoute schoenen hebt aangetrokken! Het is te gek voor woorden hoe de omroepbaasjes hebben gereageerd! Ze hadden hun research beter moeten doen. Maar, ben je inmiddels al in de uitzending geweest? Als ik jullie was, zou ik ook zenders als SBS en RTL inschakelen. Daar heb je waarschijnlijk meer kans van slagen. Succes er mee!

    Wat betreft dat oor… Dat stond bij de reacties. Soms gaan discussies een bepaalde kant uit. Ik wil daar als weblogbeheerder geen dwingende richting aan geven. Ik ben een voorstander van de vrijheid van meningsuiting. Ook op mijn eigen weblog. Ik heb hier al eens iets over geschreven op dit weblog.

  12. Meneer van Hoek: Wat dat oor betreft, dan had u iets beter moeten lezen! Dat schreef Koe (ik dus) en niet skrivadur.

    Koe kan zich voorstellen dat er gedacht werd aan een 1 aprilgrap. So what? In deze tijd kan er van alles gebeuren en ‘men’ wil zich daar niet aan branden. Dat snapt u toch ook wel? Ziet u het voor zich? Grote koppen op de voorpagina van de krant en dan blijkt het inderdaad een 1 aprilgrap te zijn! Nee, ook redacteuren worden voorzichtiger! Ze zijn veel te bang voor hun salaris, zeker in deze zgn. tijd van crisis.

  13. Koe stopt met haar inbreng in deze ‘discussie’, sluit haar pc af en gaat zich bezighouden met het heden. Er wil iemand heel graag uit school worden gehaald!

    skrivadur: ga vooral zo door, Koe leert nog eens wat ;-D

    Meneer van Hoek: er zijn genoeg programma’s die u graag een luisterend oor (sorry, maar zo luidt het spreekwoord nu eenmaal) bieden met dit interessante verhaal! Zou het zeker proberen bij SBS6 of RTL zoals skrivadur al schreef, of bij de niet-commerciëlen!

  14. Nee, ik heb me verder niet meer op de radio laten horen. ED TV heeft een kort item uitgezonden. Er verschijnt eerdaags nog een volledig verslag van stadsarcheoloog Nico Arts over ons onderzoek. Zelf wacht ik met ongeduld op de schitterende DVD [Een ruwe versie heb ik gezien] die Marjolein vd Berg ‘BELLEZZA’ gemaakt heeft; serieus met de nodige humor.

  15. Een kopietje is toch zo gemaakt? Net zo snel en makkelijk als de sluik-reclame die de heer Jack van Hoek maakt voor het dvd-tje. Skrivadur heeft gelijk, Ik was te snel met mijn reactie richting de heer Jack van Hoek, waarvoor mijn welgemeende excuses.

  16. Ik blijf het gek vinden dat Omroep Brabant er niets mee doet. Het heeft inmiddels in allerlei kranten gestaan, dus ze moeten nu van die kant ook wel het vermoeden krijgen dat het een serieuze zaak is. Overigens wat aprilgrappen betreft: ken je het verhaal van de eendaagse expositie van de schoenen van Vincent? Een school ergens in Brabant slingerde dat nieuwtje een jaar of tien geleden in de media. En het werd goed opgepikt. De media stonden voor aap, de schoolactie was geslaagd! Het blijft een komisch verhaal. Zeker omdat er op die eerste april (viel toen op een zondag) rijen voor de (gesloten) schooldeur stonden. Alle schapen wilden een glimp opvangen van de versleten trappers van Vincent.

  17. Hoe langer wij er hier over schrijven, hoe meer treffers het zal opleveren op het web ;-) Wellicht pikt ‘onze’ regionale omroep het dan wel op?

  18. Whahahaha! Als ik er een kort weblogje over schrijf, krijgen de omroepbaasjes het ook te lezen! Dit weblog ‘feedt’ namelijk BrabantBlogt, een deelwebsite van Omroep Brabant. Ideetje?

  19. ik had aangeboden dat ze de ruwe versie van de DVD hier mochten komen kijken, maar ze wilden alleen maar “hebben”.[ ik woon maar een paar kilometer verderop]
    Dan hadden ze ook meteen het bewijs kunnen zien,maar die moeite is zelfs niet genomen.
    Hun leuke radio verslaggeefster ter plekke bij archeo moest ook weer vertrekken
    Marjolein heeft een hele dure investering gedaan[ een paar maandsalarissen van de redakteur] dus dat is geen goede ruil.
    Ze hadden eenvoudig erachter kunnen komen dat het GEEN grap was ,ennuh 1 April valt niet op 18 maart dit jaar.
    Trouwens geen” hard feelings”maar ik wil ook geen wijn van ze .[ tenzij het echte is]

  20. Nogmaals: erg bizar allemaal! Ik heb er inmiddels al een kort berichtje over geschreven. Dat tref je nu als meest actueel aan op mijn weblog. Binnen nu een een (half)uurtje zal het ook via BrabantBlogt te zien zijn. Succes met jullie media-offensief!

  21. Hebben jullie deze al:
    De Stem schrijft:
    “Vrijwilligers gingen twee jaar geleden in de tuin van de pastorie op zoek op basis van het bericht dat vader van Gogh de verfspullen na het vertrek van zijn zoon in de vijver had gegooid.”
    WoeHaaaa!!!
    Nog leuker was het bericht geweest als ze geschreven hadden: ‘Overleden vader gooit, na vertek van zijn zoon, diens verfspullen in de vijver!’
    Het was namelijk de tuinman die wat troep [misschien ook een blik verf] van Vincent had opgeruimd. Toen Vincent naar Antwerpen was vertrokken was leefde vader Van Gogh niet meer.

  22. Ik lees wel weer dat het principe van hoor en wederhoor goed wordt toegepast door de regionale media ;-) Wist je trouwens dat de broer van Vincent later een loopbaan heeft gehad als cineast? Dat was nog voor hij door Volkert van der G. werd neergesabeld in Arles! Whahahahaha, we kunnen het nog gekker maken! :-)

  23. In Arles? Dan heeft Vincent nog een heel stuk moeten lopen om twee dagen daarna te kunnen sterven in Auvers-sur-Oise.

Reacties zijn gesloten.